मेघदूत: "नीचैर्गच्छत्युपरि दशा चक्रनेमिक्रमेण"

समर्थ शिष्या अक्का : "स्वामीच्या कृपाप्रसादे हे सर्व नश्वर आहे असे समजले. पण या नश्वरात तमाशा बहुत आहे."

G C Lichtenberg: “It is as if our languages were confounded: when we want a thought, they bring us a word; when we ask for a word, they give us a dash; and when we expect a dash, there comes a piece of bawdy.”

C. P. Cavafy: "I’d rather look at things than speak about them."

Martin Amis: “Gogol is funny, Tolstoy in his merciless clarity is funny, and Dostoyevsky, funnily enough, is very funny indeed; moreover, the final generation of Russian literature, before it was destroyed by Lenin and Stalin, remained emphatically comic — Bunin, Bely, Bulgakov, Zamyatin. The novel is comic because life is comic (until the inevitable tragedy of the fifth act);...”

सदानंद रेगे: "... पण तुकारामाची गाथा ज्या धुंदीनं आजपर्यंत वाचली जात होती ती धुंदी माझ्याकडे नाहीय. ती मला येऊच शकत नाही याचं कारण स्वभावतःच मी नास्तिक आहे."

".. त्यामुळं आपण त्या दारिद्र्याच्या अनुभवापलीकडे जाऊच शकत नाही. तुम्ही जर अलीकडची सगळी पुस्तके पाहिलीत...तर त्यांच्यामध्ये त्याच्याखेरीज दुसरं काही नाहीच आहे. म्हणजे माणसांच्या नात्यानात्यांतील जी सूक्ष्मता आहे ती क्वचित चितारलेली तुम्हाला दिसेल. कारण हा जो अनुभव आहे... आपले जे अनुभव आहेत ते ढोबळ प्रकारचे आहेत....."

Kenneth Goldsmith: "In 1969 the conceptual artist Douglas Huebler wrote, “The world is full of objects, more or less interesting; I do not wish to add any more.”1 I’ve come to embrace Huebler’s ideas, though it might be retooled as “The world is full of texts, more or less interesting; I do not wish to add any more.” It seems an appropriate response to a new condition in writing today: faced with an unprecedented amount of available text, the problem is not needing to write more of it; instead, we must learn to negotiate the vast quantity that exists. How I make my way through this thicket of information—how I manage it, how I parse it, how I organize and distribute it—is what distinguishes my writing from yours."

Tom Wolfe: "The first line of the doctors’ Hippocratic oath is ‘First, do no harm.’ And I think for the writers it would be: ‘First, entertain.’"

विलास सारंग: "… . . 1000 नंतर ज्या प्रकारची संस्कृती रुढ झाली , त्यामध्ये साधारणत्व विश्वात्मकता हे गुण प्राय: लुप्त झाले...आपली संस्कृती अकाली विश्वात्मक साधारणतेला मुकली आहे."

Saturday, April 10, 2021

The Student's Manual, 1835... माधव जूलियन, त्यांचे विश्व आणि जॉन टॉड,

बा सी मर्ढेकर:

"...स्वप्नांवरतीं  धूर सांडणें

क्वचित् विडीचा वा पणतीचा

मिण् मिण् जळत्या; आणि लेटणें      

 वाचित गाथा श्रीतुकयाचा.

..." (पृष्ठ ८१, मर्ढेकरांची कविता, १९५९-१९७७) 

माधव जूलियन यांच्या बद्दल वाचताना एक गोष्ट लगेच लक्षात येते ती  ही : जॉन टॉड (१८००-१८७३) ह्यांच्या The Student's Manual:  DESIGNED, : BY SPECIFIC DIRECTIONS ,: TO AID IN : FORMING AND STRENGTHENING THE INTELLECTUAL AND MORAL CHARACTER AND HABITS: OF: THE STUDENT. ह्या १८३५ साली प्रसिद्ध झालेल्या पुस्तकाचे माधव जूलियन यांच्या जीवनातील अनन्यसाधारण महत्व. 

लग्नानंतर कोल्हापूरला संसार मांडल्यावर ते त्यांच्या पत्नीला टॉड  वाचायचा सल्ला देतात...आयुष्याच्या उत्तरार्धात, ज्या मैत्रिणीचा संसार दुःखी झाला आहे, आणि जी तिचे त्यांच्या बरोबरचे भूतकाळातील प्रेमाचे क्षण आठवत आहे, तिला ते 'Manual' वाचायचा सल्ला देतात, ते स्वतः आयुष्यभर  नेहमी 'Manual' कडे वळत असावेत.  

'Manual' नसते तर ते, त्यांचे साहित्य, त्यांची असाधारण विद्वत्ता आणि त्यांच्या आयुष्यातील काही व्यक्ती यांचे काय झाले असते असा प्रश्न मला पडला. 

विकिपीडिया जॉन टॉड यांच्या बद्दल लिहिते: "... Dr. Todd was remarkably successful as a pastor, and also wielded a powerful influence as an author. He published over thirty volumes, besides many sermons and pamphlets. His most widely known book, "The Student's Manual," was first published in 1835...."

टॉड पुस्तक लिहण्यामागची त्यांची भूमिका अशी विषद करतात : "Hardly any class of men are so difficult to be reached as students, and the undertaking is hazardous; but no class of men are so open to conviction, so alive to manly principle, so susceptible of good impressions, when the effort to aid them is judicious and worthy of their attention. Whether the present attempt is a happy one, the author is not presumptuous enough to say. The highest wish of his heart would be to have its reception and success commensurate with his esteem and love for those for whose welfare he feels the strongest interest, and for whose benefit he has written..."

आज २०२१ साली सुद्धा The Manual Amazon.com वर उपलब्ध आहे. Goodreads.com वर त्याला चांगले म्हणणारे रिव्यू आहेत....




 

No comments: