मेघदूत: "नीचैर्गच्छत्युपरि दशा चक्रनेमिक्रमेण"

समर्थ शिष्या अक्का : "स्वामीच्या कृपाप्रसादे हे सर्व नश्वर आहे असे समजले. पण या नश्वरात तमाशा बहुत आहे."

G C Lichtenberg: “It is as if our languages were confounded: when we want a thought, they bring us a word; when we ask for a word, they give us a dash; and when we expect a dash, there comes a piece of bawdy.”

C. P. Cavafy: "I’d rather look at things than speak about them."

Martin Amis: “Gogol is funny, Tolstoy in his merciless clarity is funny, and Dostoyevsky, funnily enough, is very funny indeed; moreover, the final generation of Russian literature, before it was destroyed by Lenin and Stalin, remained emphatically comic — Bunin, Bely, Bulgakov, Zamyatin. The novel is comic because life is comic (until the inevitable tragedy of the fifth act);...”

सदानंद रेगे: "... पण तुकारामाची गाथा ज्या धुंदीनं आजपर्यंत वाचली जात होती ती धुंदी माझ्याकडे नाहीय. ती मला येऊच शकत नाही याचं कारण स्वभावतःच मी नास्तिक आहे."

".. त्यामुळं आपण त्या दारिद्र्याच्या अनुभवापलीकडे जाऊच शकत नाही. तुम्ही जर अलीकडची सगळी पुस्तके पाहिलीत...तर त्यांच्यामध्ये त्याच्याखेरीज दुसरं काही नाहीच आहे. म्हणजे माणसांच्या नात्यानात्यांतील जी सूक्ष्मता आहे ती क्वचित चितारलेली तुम्हाला दिसेल. कारण हा जो अनुभव आहे... आपले जे अनुभव आहेत ते ढोबळ प्रकारचे आहेत....."

Kenneth Goldsmith: "In 1969 the conceptual artist Douglas Huebler wrote, “The world is full of objects, more or less interesting; I do not wish to add any more.”1 I’ve come to embrace Huebler’s ideas, though it might be retooled as “The world is full of texts, more or less interesting; I do not wish to add any more.” It seems an appropriate response to a new condition in writing today: faced with an unprecedented amount of available text, the problem is not needing to write more of it; instead, we must learn to negotiate the vast quantity that exists. How I make my way through this thicket of information—how I manage it, how I parse it, how I organize and distribute it—is what distinguishes my writing from yours."

Tom Wolfe: "The first line of the doctors’ Hippocratic oath is ‘First, do no harm.’ And I think for the writers it would be: ‘First, entertain.’"

विलास सारंग: "… . . 1000 नंतर ज्या प्रकारची संस्कृती रुढ झाली , त्यामध्ये साधारणत्व विश्वात्मकता हे गुण प्राय: लुप्त झाले...आपली संस्कृती अकाली विश्वात्मक साधारणतेला मुकली आहे."

Wednesday, July 09, 2025

Guru Dutt@100

 माझे वडील राज कपूर चे भक्त, आमच्या घरात सारखे राज कपूर चे कौतुक चाले , ते बऱ्याच प्रमाणात मला सुद्धा पटायचे कारण मी त्यांचे अनेक सिनेमे पहिले होते... 

पण १९७७ नंतर , केंव्हातरी , सांगलीमध्ये 'प्यासा' बघितला आणि त्यातील "हम आपकी आंखों में..." गाण्याचे सोंदर्य पाहून जाणवले की हे काही वेगळेच मिश्रण आहे .... हे गाणे घर आय मेरा परदेशी पेक्षा सुद्धा मोठे आहे ... 

(The cinematographer for the classic Hindi film "Pyaasa" (1957), directed by Guru Dutt, was V.K. Murthy. He is renowned for his exceptional work in Indian cinema and is often credited with pioneering the use of lighting and shadows in Hindi films. His collaboration with Guru Dutt in "Pyaasa" is considered iconic, contributing significantly to the film's timeless appeal and visual poetry.)

("Guru Dutt believed in using minimal instrumental pieces in songs, and ‘Jaane woh kaise’ does not have a prelude. As is the case with the other songs in Pyaasa (except ‘Sar jo tera chakraye’ and ‘Hum aapki ankhon mein’), background music in the song is sparse. All that is heard are piano notes and mild strains of the organ, with the minimal engagement of instruments allowing the voice to soar. The piano notes are prominent but the instrument is surprisingly nowhere in sight. Did Dutt mean to show a piano in the sequence or was Burman-da given to believe that there would be one?"...

Anirudha Bhattacharjee & Balaji Vittal 'Gaata Rahe Mera Dil: 50 Classic Hindi Film Songs', 2015)

 


 आणि सगळ्यात महत्वाचे म्हणजे दिग्दर्शक सांगत होते , हे सगळे क्षणिक आहे , स्वप्न आहे , सगळे संपणार  आहे  ... 

मला ते नट म्हणून कधीच मोठे वाटले नाहीत पण त्यांनी दिग्दर्शित केलेले सिनेमे बाझी, आर पार , मिस्टर अँड मिसेस ५५, सीआय डी हे बघताना जाणवले की ह्याचा दिग्दर्शक मोठा कलावंत आहे ...