मेघदूत: "नीचैर्गच्छत्युपरि दशा चक्रनेमिक्रमेण"

समर्थ शिष्या अक्का : "स्वामीच्या कृपाप्रसादे हे सर्व नश्वर आहे असे समजले. पण या नश्वरात तमाशा बहुत आहे."

G C Lichtenberg: “It is as if our languages were confounded: when we want a thought, they bring us a word; when we ask for a word, they give us a dash; and when we expect a dash, there comes a piece of bawdy.”

C. P. Cavafy: "I’d rather look at things than speak about them."

Martin Amis: “Gogol is funny, Tolstoy in his merciless clarity is funny, and Dostoyevsky, funnily enough, is very funny indeed; moreover, the final generation of Russian literature, before it was destroyed by Lenin and Stalin, remained emphatically comic — Bunin, Bely, Bulgakov, Zamyatin. The novel is comic because life is comic (until the inevitable tragedy of the fifth act);...”

सदानंद रेगे: "... पण तुकारामाची गाथा ज्या धुंदीनं आजपर्यंत वाचली जात होती ती धुंदी माझ्याकडे नाहीय. ती मला येऊच शकत नाही याचं कारण स्वभावतःच मी नास्तिक आहे."

".. त्यामुळं आपण त्या दारिद्र्याच्या अनुभवापलीकडे जाऊच शकत नाही. तुम्ही जर अलीकडची सगळी पुस्तके पाहिलीत...तर त्यांच्यामध्ये त्याच्याखेरीज दुसरं काही नाहीच आहे. म्हणजे माणसांच्या नात्यानात्यांतील जी सूक्ष्मता आहे ती क्वचित चितारलेली तुम्हाला दिसेल. कारण हा जो अनुभव आहे... आपले जे अनुभव आहेत ते ढोबळ प्रकारचे आहेत....."

Kenneth Goldsmith: "In 1969 the conceptual artist Douglas Huebler wrote, “The world is full of objects, more or less interesting; I do not wish to add any more.”1 I’ve come to embrace Huebler’s ideas, though it might be retooled as “The world is full of texts, more or less interesting; I do not wish to add any more.” It seems an appropriate response to a new condition in writing today: faced with an unprecedented amount of available text, the problem is not needing to write more of it; instead, we must learn to negotiate the vast quantity that exists. How I make my way through this thicket of information—how I manage it, how I parse it, how I organize and distribute it—is what distinguishes my writing from yours."

Tom Wolfe: "The first line of the doctors’ Hippocratic oath is ‘First, do no harm.’ And I think for the writers it would be: ‘First, entertain.’"

विलास सारंग: "… . . 1000 नंतर ज्या प्रकारची संस्कृती रुढ झाली , त्यामध्ये साधारणत्व विश्वात्मकता हे गुण प्राय: लुप्त झाले...आपली संस्कृती अकाली विश्वात्मक साधारणतेला मुकली आहे."

Monday, February 19, 2018

शिवाजी महाराजांच्या शासनात कारभार कसा नसेल याचे एक उदाहरण ...Advertisement of PMC on Shivjayanti

#Shivjayanti2018


John Keay, 'India: A History', 1999:
"...As well as causing a sensation at the time, Shivaji’s extraordinary exploits would transcend their immediate context to dazzle his successors, console Hindu pride during the looming years of British supremacy, and provide Indian nationalists with an inspiring example of indigenous revolt against alien rule..."

शिवाजी महाराजांच्या शासनात कारभार कसा नसेल याचे एक उदाहरण त्यांच्या जयंती निमित्त, त्यांच्या जयंती संबंधातले....

आज फेब्रुवारी १९ २०१८ रोजी लोकसत्तात महाराजांना अभिवादन करणारी एक पूर्ण पान जाहिरात आहे .  त्या जाहिरातीच्या तळास काही मान्यवरांचे आणि इतिहासकारांचे उद्गार दिले आहेत. मी ते नीट वाचले.

सौजन्य: पुणे महानगरपालिका आणि लोकसत्ता

 १> जपानचे बॅरन कादा कोण हे मला गुगल करून सुद्धा समजले नाही.
२> युरोपियन इतिहासकार अॅनाल्ड टायबर्न कोण? विकिपीडिया मध्ये Anold Tyburn नाहीत. बहुतेक हे Arnold J. Toynbee असावेत.
३> डॉ डेलॉन मलातरी सापडले नाहीत. पण असतील.
४> डच गव्हर्नर इब्राहीम-लि-फ्रेंडर सुद्धा मला सापडले नाहीत. पण असतील.
५> ग्रँट डफ अधिकारी असतील पण ते इतिहासकार सुद्धा होते म्हणून त्यांचे महत्व
६> व्हॉइसरॉय जनरल वॉरेन हेस्टिंग कोण? हे वॉरेन हेस्टिंग्स असावेत. वॉरेन हेस्टिंग्स भारताचे व्हॉइसरॉय केंव्हाही नव्हते. व्हॉइसरॉय हे पद १८५८साली अस्तित्वात आले (Following the adoption of the Act that transferred the government of India from the East India Company to the Crown in 1858, the Governor-General as representing the Crown became known as the Viceroy).
 हेस्टिंग्स हे गव्हर्नर जनरल होते.

वरील क्रमांक १,३, ४ यांच्या कडे दुर्लक्ष करा. पण बाकीचा मला अत्यंत खेदजनक असा ढिसाळपणा वाटतो.

जाहिरात तयार करणारे, देणारे, आणि वर्तमानपत्रे हे सर्वजण या गोष्टीला जबाबदार आहेत.


करमरकर विरुद्ध करमरकर , २०१८.....Kramer Vs. kramer, 1979

'क्रेमर व्हर्सेस क्रेमर' (Kramer Vs. kramer), १९७९ चा सिनेमा माझ्या वडिलांनी c१९८० साली नाशकात पहिला होता आणि त्यावर त्यांनी 'गावकरी' दैनिकामध्ये अग्रलेख लिहला : 'करमरकर विरुद्ध करमरकर'.

तो लेख माझ्याकडे आत्ता नाही. पण त्यातील एक मुद्दा मला आठवतो  - घटस्फोट आपल्याकडे पण वाढणार आहेत ....आणि तसच झाल.

हे सगळ आठवायच कारण म्हणजे मिसेस करमरकरांनी (मेरिल स्ट्रीप) नी मिस्टर करमरकरांवर (डस्टीन हॉफमन) केलेले आरोप:


"... Take this 1979 interview in Time magazine, in which Meryl Streep described auditioning for a play Hoffman had directed several years earlier. It was apparently the first time they had met. “He came up to me and said, ‘I’m Dustin—burp—Hoffman,’ and he put his hand on my breast,” Streep said. “What an obnoxious pig, I thought.”..."



Dustin Hoffman and Meryl Streep in Kramer vs. Kramer.

courtesy: Michael Ochs Archives/Getty Images - © 2011 Getty Images