मेघदूत: "नीचैर्गच्छत्युपरि दशा चक्रनेमिक्रमेण"

समर्थ शिष्या अक्का : "स्वामीच्या कृपाप्रसादे हे सर्व नश्वर आहे असे समजले. पण या नश्वरात तमाशा बहुत आहे."

G C Lichtenberg: “It is as if our languages were confounded: when we want a thought, they bring us a word; when we ask for a word, they give us a dash; and when we expect a dash, there comes a piece of bawdy.”

C. P. Cavafy: "I’d rather look at things than speak about them."

Martin Amis: “Gogol is funny, Tolstoy in his merciless clarity is funny, and Dostoyevsky, funnily enough, is very funny indeed; moreover, the final generation of Russian literature, before it was destroyed by Lenin and Stalin, remained emphatically comic — Bunin, Bely, Bulgakov, Zamyatin. The novel is comic because life is comic (until the inevitable tragedy of the fifth act);...”

सदानंद रेगे: "... पण तुकारामाची गाथा ज्या धुंदीनं आजपर्यंत वाचली जात होती ती धुंदी माझ्याकडे नाहीय. ती मला येऊच शकत नाही याचं कारण स्वभावतःच मी नास्तिक आहे."

".. त्यामुळं आपण त्या दारिद्र्याच्या अनुभवापलीकडे जाऊच शकत नाही. तुम्ही जर अलीकडची सगळी पुस्तके पाहिलीत...तर त्यांच्यामध्ये त्याच्याखेरीज दुसरं काही नाहीच आहे. म्हणजे माणसांच्या नात्यानात्यांतील जी सूक्ष्मता आहे ती क्वचित चितारलेली तुम्हाला दिसेल. कारण हा जो अनुभव आहे... आपले जे अनुभव आहेत ते ढोबळ प्रकारचे आहेत....."

Kenneth Goldsmith: "In 1969 the conceptual artist Douglas Huebler wrote, “The world is full of objects, more or less interesting; I do not wish to add any more.”1 I’ve come to embrace Huebler’s ideas, though it might be retooled as “The world is full of texts, more or less interesting; I do not wish to add any more.” It seems an appropriate response to a new condition in writing today: faced with an unprecedented amount of available text, the problem is not needing to write more of it; instead, we must learn to negotiate the vast quantity that exists. How I make my way through this thicket of information—how I manage it, how I parse it, how I organize and distribute it—is what distinguishes my writing from yours."

Tom Wolfe: "The first line of the doctors’ Hippocratic oath is ‘First, do no harm.’ And I think for the writers it would be: ‘First, entertain.’"

विलास सारंग: "… . . 1000 नंतर ज्या प्रकारची संस्कृती रुढ झाली , त्यामध्ये साधारणत्व विश्वात्मकता हे गुण प्राय: लुप्त झाले...आपली संस्कृती अकाली विश्वात्मक साधारणतेला मुकली आहे."

Wednesday, November 15, 2017

आपल्या कुंचलीने चित्रकार मुळगांवकर असंख्य लोकांना अतिशय उत्कट आनंद अजुनही देत असतात...Raghuvir Mulgaonkar Will Be 100 In Less Than a Year

#रघुवीरमुळगावकरजन्मशताब्दी 
#RaghuvirMulgaonkarBirthCentenary14Nov1918to14Nov2018

Today November 15 2017 is the start of the birth centenary year of Raghuvir Shankar  Mulgaonkar (रघुवीर शंकर मुळगावकर) 14/11/1918- 30/3/1976

कै. मुळगांवकर अतिशय लोकप्रिय चित्रकार होते. महाराष्ट्रातील काही पिढ्या त्यांची चित्रे कॅलेंडरवर, जाहिरातीत पहात मोठ्या झाल्या. कै दीनानाथ दलालांप्रमाणेच त्यांना सुद्धा दीर्घायू मिळाले नाही. १९५६सालच्या खालील पुस्तक परिक्षणात मुळगांवकरांची महती चांगली सांगितली आहे. दुर्दैवाने आज, २०१७साली, मला नाही वाटत हे पुस्तक बाजारात उपलब्ध आहे... 
वाङ्मय शोभा , मार्च १९५६



Artist: Raghuvir Mulgaonkar, October 1950

Courtesy: Vangmay Shobha , Bookganga.com and copy right holders of Mr. Mulgaonkar's work

सौजन्य :  कै मुळगावकरांच्या चित्रांचे कॉपीराईट होल्डर्स, वाङ्मय शोभा , बुकगंगा.कॉम